-
Cybersikkerhet
- Velkommen til vårt kurs
- Nettvett – Hva kan man dele på nettet?
- Cybersikkerhet – Hva er det?
- Hva er en hacker?
- Hvem er hackeren?
- Hva kan skje hvis du blir hacket?
- Pålogging
- Kryptering
- Wifi
- Behøver jeg å ha hemmeligheter?
- GDPR og persondata
- Malware – Skadelig programvare
- Phishing
- Skimming
- Konsekvenser for en selv og andre
- Sikkerhet – En kjede med mange ledd.
- Identitetstyveri
- Social Engineering
-
Hvordan arbeider en hacker?
-
Hvordan beskytter vi oss mot hackere?
-
Arbeidsoppgaver
-
Referanser
Social Engineering
Social engineering er en metode som brukes av hackere for å manipulere eller lure mennesker til å gi fra seg sensitiv informasjon, eller å utføre handlinger som kan sette datasikkerheten i fare.
I stedet for å bruke tekniske metoder for å bryte seg inn i et datasystem, utnytter social engineering menneskers naturlige tendens til å hjelpe andre, være høflige eller ønske å gjøre det enklest mulig. Dette kan for eksempel innebære å sende en e-post som later som å være fra en kollega eller en offisiell instans, og be om at man gir fra seg passord eller personlige opplysninger. Social engineering kan også brukes til å få tilgang til fysiske områder som er begrenset, for eksempel ved å utgi seg for å være en ansatt eller ved å be om hjelp til å komme seg inn i et låst område.
Social engineering kan være svært effektivt for hackere fordi det kan være enklere å lure en person enn å bryte seg inn i et datasystem. Derfor er det viktig å være oppmerksom på potensielle trusler og aldri gi fra seg personlige opplysninger eller passord til noen man ikke stoler på. Det er også viktig å være skeptisk til uventede henvendelser eller forespørsler om å utføre handlinger som kan sette sikkerheten i fare.